arkib

Rabu, 29 Januari 2014

Lee Chin Cheh....

Salam hormat !
Kali saya nak tulis satu berita dan cerita triller,kesah dan berita berlaku disebuah pasaraya.

Pelangan wanita : Licin chek...licin chek....
Pengawal pasaraya : mana dia?
Pelangan wanita: apanya mana?
Pengawal pasaraya: Tadi Puan cakap Lee Chin Cheh...
Pelangan wanita: barangan saya,beg tangan...dah habis licin chek...kena kebas olih pencuri....tolong saya chek....
Pengawal pasaraya : Laa...saya ingat puan nak tunjuk saya Lee Chin Cheh Adun Kajang yang letak jawatan tu....
Pelangan Wanita : Apa la Chek ni kesitu pulak...tolong saya cepat chek !
Pengawal pasaraya: Okey puan...tolong bertenang dan ceritakan apa yang telah terjadi...
Pelangan wanita: begini chek...masa saya solat disurau hujung sana tu...tiba tiba ada pencuri yang datang meragut beg tangan saya,jadi saya nak minta pehak pasaraya menyemak gambar wajah pencuri itu didalam kemera CCTV...
Pengawal Pasaraya: ooo...begitu ceritanya....sebenarnya kes sebegini sudah kerap berlaku disini,jadi tak apalah kami akan cuba membantu,tetapi memakan masa sikitlah.....
Pelangan Wanita: okey tak apalah...asalkan pehak pasaraya dapat buat sesuatu...saya sanggup tunggu.
Pengawal Pasaraya: walau bagaiman pun, kami nasihat puan kenalah juga buat lapuran dibalai polis yang berhampiran...bolih?
Pelangan wanita : baik...saya akan buat report.

Begitulah serba rengkas ceritanya namun untuk berita sebenar ikutilah kronogi kejadian yang disampaikan sendiri olih tuan empunya badan:-
sisipan akhbar SH

Kelu Lidah Tanpa Kata..- Moga Memberi Pengajaran dan Teladan

Tak tahu macam mana nak mula, kejadian ni berlaku pada saya jam 4.00 petang tadi di Shopping Complexs The Mines. 

Saya bersama suami dan anak-anak singgah di shopping complexs tersebut untuk membeli sedikit keperluan peribadi saya. Oleh kerana jam sudah menunjukkan angka 4, kami bergegas ke Surau yang terletak di aras 3 pasaraya untukmenunaikan solat zohor. Oleh kerana bimbang terlepas waktu, saya bersama puteri bongsu menuju ke surau perempuan, manakala suami dan putera sulong pula ke surau lelaki.

Ya, tanpa melengahkan masa, saya segera mengambil wuduk dan meletakkan puteri bongsu saya disebelah kanan dan 'hand bag' saya disebelah kiri dinding berhampiran. Ketika sedang khusyuk menunaikan solat, saya terperasan ada satu kelibat seperti mencapai handbag saya. Saya tetap teruskan solat, kerana dalam fikiran saya mungkin itu hanya perasaan dan gangguan syaitan. Usai menunaikan solat saya terus berpaling ke sebelah kiri. Alangkah terkejutnya saya, bila mendapati handbag saya telah tiada disitu. Saya cemas, semua orang di dalam surau saya bertanya kalau-kalau ada ternampak handbag saya dilarikan dan ada seorang gadis yang mengakui nampak handbag saya itu dilarikan oleh seorang perempuan berusia dalam lingkungan 30an,bertubuh tinggi dan sedikit berisi, berkulit cerah dan wajahnya seakan-akan"chinese look". Saya perasan wanita yang dimaksudkan oleh gadis tersebut memandangkan sebelum saya mengambil wuduk, saya ada perhatikan yang wanita itu berdiri tegak didepan pintu surau dan saya sempat melemparkan senyuman padanya. Wajahnya juga terakam dalam minda saya ni.

Selepas itu, saya segera melaporkan kejadian tersebut kepada pihak security yang mengawal cctv shopping complexs terbabit, saya menerangkan kepada mereka kejadian yang berlaku, rupa paras suspeks dan setelah hampir sejam menunggu dengan resah, jawapan mereka kepada saya "kami tak boleh buat apa-apa, kami juga tak boleh bagi puan tengok rakaman cctv, nanti kami siasat dan puan boleh laporkan kepada pihak polis, nanti kalau ada apa-apa kami hubungi puan, tapi kebiasaan pencuri ni susah nak tangkap."

Aduh kecewanya saya, mudahnya mereka melepas tangan. Apa guna cctv dimerata-rata tempat kalau semuanya tak membantu. Tak apa saya terima ini semua sebagai dugaan buat saya.

Suami pula mengambil tindakan pantas dengan menghubungi bank-bank yang berkenaan untuk block semua transaksi pengeluaran, saya dimaklumkan bahawa ada percubaan pencuri tersebut mengeluarkan duit dari ATM pada jam 4.14ptg, lihat betapa cekapnya si pencuri,dalam masa beberapa minit mereka sudah berusaha untuk mengeluarkan duit dari akaun saya. Mujur semua transaksi pengeluaran gagal. Ya, saya panjatkan kesyukuran pada Illahi, saya tak guna no kad pengenalan atau tarikh lahir sebagai number pin, kalau tidak hangus semua duit dalam akaun saya.

Sungguh saya tak sangka, dalam surau pun orang boleh mencuri. Saya harap kejadian yang menimpa saya ini menjadi iktibar pada semua rakan wanita diluar sana. Berhati-hatilah di mana saja kita berada. Letakkan sikit prasangka terhadap orang lain supaya kita tidak selalu bersangka baik. Dalam tempat suci pun orang boleh mencuri, inikan pula tempat awam yang lain.

Semasa saya membuat report di balai polis, ada dua lagi mangsa seperti saya. Seorang diragut gelang kemasnya di depan Shopping Compleks The Mines dan seorang lagi disamun oleh lelaki berparang juga di depan shopping complexs terbabit.

Jadikanlah kisah saya dan dua wanita yang lebih malang dari saya itu sebagai teladan.


Sumber : https://www.facebook.com/maznida.mahadi?fref=ts

Tok ayah su- ingin letak jawatan dari  Ajk PIBG sekolah...tiru Lee Chin Cheh....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan