arkib

Selasa, 7 Januari 2014

Ghurah yang aku tahu (2)

Salam hormat!
Dalam siri pertama saya agak emosional sikit menulis perihal topik ini,walau pun apa yang ditulis hanya berkaitan tajuk yang santai santai dan rengan sahaja namun saya tetap menyelitkan sedikit isu berat yakni isu ghurah yang heboh diperkatakan dimana mana.Kenapa sedikit dan kenapa tidak mengulasnya dengan panjang lebar?
Kan saya dah kata dari awal lagi "kalau kita tidak fakeh agama,takut nanti orang tak mahu baca atau tak mahu dengar,kalau sikit sikit saja mungkin tak apalah, ibaratkan sahaja sekadar selingan". Mudah mudahan dapat juga menjadi saksi untuk mendapat sedikit pahala diakhirat kelak.Lagi pun saya dah khatam satu kitab maka kata orang walaupun ilmu yang dipelajari itu hanya untuk membawa (kegunaan) diri atau keluarga sendiri adalah lebih afdhal jika dapat disebarkan. Jika tidak dapat jadi penyebar (tabliq) jadilah pendengar.

Kalau tidak kita orang islam yang sebarkan maka kerja ini akan diambil alih olih orang yang beragama lain,contohnya sebaran kalimah Allah yang menjadi milik mutlak untuk islam tetapi telah diambil kesempatan olih penganut agama Kristian.
Walupun terdapat beberapa enakmen yang berkaitan undang undang melarangnya namun kita merasa tercabar dengan tindakan dilakukan itu,apa tidaknya,tatkala dikalangan orang islam sendiri masih lagi jahil agama jadi adalah tidak mustahil kalimah Allah akan mudah exploitasikan kononnya fahaman ajaran Islam dengan Kristian itu sama sahaja. Sedangkan Islam 4Mazhab pun berbeza fahaman apatah lagi agama yang tidak ada mengena dengan ajaran Nabi Muhammmad S.A.W,sudah tentu ada yang buta kayu dengan agama Kristian lalu akan dianggapnya sama sahaja jantan dan betinanya. Sebab itu ada yang lelaki pakai baju perempuan yang perempuan pula berlagak lelaki,  macam....sapa tu? oopp...bukan Mak Datin dah... namanya wie...wie begitu.....ala ala mama Jawie yang menulis cerita cerita gosip artis itulah.....

sisipan akhbar SH
Baiklah....sudah meleret leret jauh dari "point" sebenarnya tentang apa yang hendak saya sampaikan.Apabila terbaca kalimah Bughah lalu teringat saya satu permainan yang pernah menjadi kegemaran saya dizaman kanak kanak dahulu, bunyinya seakan akan sama tetapi sebutannya berbeza iaini Gughah.Permainan ini tidak perlu ramai ramai ada 2 orang pun sudah cukup,kalau lebih ramai pun tak apa sebab permainan akan lebih menjadi meriah,cara main dengan melagakan buah ghurah ini supaya tidak berada dekat dengan lubang tanah yang digali,macam lubang main golf itulah....buah ghurah bulat macam biji bola golf itu juga,tetapi bentuknya kecil sedikit,warnanya putih dibuat dengan acuan bacuhan simen,keras, beratnya kira kira 200gm,sesiapa dapat membaling dengan tepat kepada buah ghurah lawan sehingga bolih pecah terlagilah lebih baik,kalau tidak pecah mata akan dikira ghurah siapa yang dapat masuk kelubang dara....oppp...bukan mencarut. cara balingnya ada peraturan tertentu, tidak bolih sebarangan baling, gengam dengan jari jari kedua tangan kemudian hayung tangan tidak bolih melepasi bahu, macam cara orang pukul guna rotan kepada pesalah hukuman Hudud ,pernah tengok? sudah tentu ada yang belum tengok sebab hukum Hudud belum dilaksanakan. Alahai... macam tulisan karangan dalam peperiksa disekolahlah pulak,  jika disekolah dahulu "Pilih satu dari tiga tajuk karangan ini, Pertama :Permainan Layang layang.Kedua : Permaianan Tradisi orang melayu seperti Gasing dll. Ketiga: Budaya hiburan seperti wayang kulit atau dikir barat. Buat 300 sehingga 500 patah perkataan dalam masa 1jam 30 minit....keh...keh...keh....

Hiasan bergambar dari koleksi wajah Jk/Peg Pasti
Alang alang menulis perihal kanak kanak ini jadi teringin saya menyampaikan satu hasrat dari jk Jemaah Ibubapa dan Guru (JIBG) Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) yang mahu mendapatkan sumbangan dari orang ramai bagi mengadakan alatan riadah seperti Papan Gelunsur, papan congkang congkik, kudakuda fiber dll bagi tujuan buat kemudahan anak anak Pasti ini bersantai santai sambil menimba ilmu, almaklumlah kanak kanak dengan permainan tidak dapat dipisahkan bagaikan lagu dengan iramanya. Diatas sumbangan yang akan dihulukan nanti terlebih dahulu diucapkan jazakalah ukhairan, berbanyak terima kasih. semoga tuhan sahaja yang dapat membalasnya. Ooo ya... untuk keterangan lanjut bolih hubungi admin blog ini dengan mengunakan alamat Email seperti yang tertera.
Tok ayah su-takbirrr....الله اكبر 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan