arkib

Isnin, 30 Mac 2009

Pilihanraya "mini"...!

Teringat saya akan sejarah pilhanraya kecil di P036 KT tempoh hari dimana pada mulanya terdapat 3 orang calon bebas yang ingin menawarkan diri kemudian telah menarik diri pada saat saat akhir.kemudian dari itu saya sendiri pernah terbaca dalam satu blog yang telah membuat cadangan secara berseloroh (agaknya) supaya calon calon bebas ini menubuhkan satu pertubuhan agar dapat melantik pemimpin sebagai mewakili dikalangan mereka untuk memasuki mana mana pilihan raya.Rasionalkah?
Berbalik kes dibukit selambau ini, yang pasti sudah menjadi satu sejarah baru untuk dikenang olih generasi akan datang,samada ini satu sejarah terburuk atau tidak maka ianya perlu dilihat dari sudut undang undang dalam sistem pilihanraya berpelembagaan negara kita itu sendiri. Manakala mengikut kacamata agama, setiap orang itu adalah pemimpin,jika tidak dapat memimpin masyarakat, maka dia juga bolih menjadi pemimpin didalam rumahtangga sendiri. Tanggungjawab menjadi ketua keluarga juga adalah satu amanah yang akan disoal diakhirat kelak,sanggupkah kita?
Isu ini saya kira bolih diibaratkan hanya sekadar ingin mencari populariti diri atau sekadar untuk "test market",kerana kita tahu tidak mungkin sesaorang itu mencari risiko hanya sekadar berserah pada nasib.Bagi mereka yang pernah belajar ilmu strategi peperangan akan tahu bagaimana hendak 'servey" dan "service" sebagai contoh mesti mencari terlebih dahulu dimana kelemahan dan sokongan masyarakat terhadap sesuatu perjuangan musuh itu.Kerja ini memerlukan satu perancangan serapi mungkin,bukan bolih main hentam keromo sahaja. Kalau setakat hendak menyerang membabi buta begitu sahaja atau sekadar berniat hendak berseronok seronok maka alhasilnya "mati katak" lah jawabnya!.
Apa pun saya merasakan pilihanraya kecil tidak bolih "dipanggil kecil' lagi ,akan tetapi sebaliknya telah menjadi pilihan raya 'mini" olih kerana melibatkan tiga pilihanraya dijalankan secara serentak.....
Poksu-selamat berkempen !

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan