arkib

Sabtu, 21 Mac 2009

Risalah warta rakyat (Riwayat) 39

Kemas kini

Poksu-Salam hormat !Pertamanya apa yang hendak saya kemukakan ini adalah secara pandangan peribadi semata,namun demikian jika ada butir butir yang bolih dibuat pengiktibaran maka saya amat mengalu alukan.

Terlebih dahulu mari kita lihat sejauh manakah kefahaman kita berkenaan apa itu Ijma",ulama" dan qias.Ijma" ialah dari bahasa arab yang bermaksud perjumpaan,maknanya disini untuk menyelesaikan isu ini perlu ada pertemuan dikalangan ulama" dengan umara" bagi mencari satu keputusan secara syura(bersama).Manakala qias pula ialah untuk mengkiaskan (mengaitkan)satu satu keputusan tersebut setelah tidak terjumpanya pedoman atau nasihat dalam agama iaitu dari Al Qur"an mahu pun Al-Hadith.Misalnya mengaitkan secara menyelongkar sejarah pra permulaan islam dizaman silam.

Olih yang demikian saya juga ingin menqiaskan "unity goverment" ini dalam kontek sebuah keluarga dalam satu rumah tangga.Apa yang dimaksudkan perpaduan (unity) itu ialah perkahwinan manakala suami dan isteri isteri (jika lebih daripada satu) itu adalah kerajaan (goverment). Kedudukan taraf suami pula ialah sebagai nahkoda yang mempunyai kuasa mutlak keatas isteri isteri,namun demikian isteri isterijuga tidak bolih dinafikan hak haknya,sperti hak untuk mendapatkan nafkah (saham),hak harta sepencarian (ada pembahagian kuasa dalam kabinet/kementerian@kerajaan).

Disamping itu satu lafaz taklik perjanjian (hudaibiyah)perlu disebut iaitu tidak bolih menyakiti (dibawah hukuman tanpa bicara seperti ISA misalnya),tidak bolih untuk tidak ambil peduli keperluan rohani (keagamaan) mahupun jasmani (spritual).Tempat rujukan (jika ada masaallah) ialah sudah tentulah kepada para khadhi atau hakim untuk menjatuhkan sebarang hukuman samaada mengikut undang undang dibawah enekmen keluarga islam 2002 (sebagai contoh).

Maknanya perkongsian kuasa dalam rumahtangga ini terikat dengan satu akad nikah tanpa menukarkan status bangsa sama ada bangsa cina atau pun india(maknanya pas tetap pas,umno tetap umno)akan tetapi pernikahan ini dibawah satu aqidah,satu kiblat iaitu islam. Itulah Formulanya, mudah bukan.....jadi fikir betul betul !

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan