arkib

Rabu, 11 Mac 2009

Risalah warta rakyat (Riwayat) 29

Semasa melewati sebuah kedai runcit,tiba tiba terpandang akan skrin tv yang ada didalam premis tersebut yang menyiarkan beberapa komen dari beberapa orang menteri berkait dengan pakej rangsangan ekonomi yang baru diperkenalkan olih Yab Menteri keuwangan. Kebetulan turut sama berada didalam kedai tersebut seorang bangsa cina yang saya panggil gelarannya "taukey".Olih kerana mulut saya ni agak lezer sedikit,lalu terkeluarlah perkataan "ayoo toukey ha..tengok kita punya kelajaan banyak mahu kasi wang sama rakyat... dari mana wang itu mari maa?" ."Alaa...apa mahu heran,itu wang sama dengan menang loteri,sebelum ini sudah banyak habis main nombor tapi ini hari baru dapat rasa menang' jawab toukey tersebut.Oooo...tak disangka begitu pula respon toukey tersebut.Tak apalah,mungkin hak dia nak bercakap begitu.

Walau bagaimana pun,saya sempat bersembang dengan seorang sahabat,saya bertanya beliau apa yang akan beliau buat dengan duit jika sekiranya pekej rangsangan ini akan diberi secara tunai terus ketangan rakyat (sebagaimana dengan cadangan yang dibuat olih beberapa ahli dari Parti DAP diParlimen).
Langkah pertama yang akan beliau buat ialah katanya "memohon lesen keuwangan kemudian minta projek dengan sebarang tender,seperti menjadi pembekal makanan dan minuman atau sebagainya,dengan ini saya dapat jadi majikan dan seterusnya bolih mengadakan peluang kerja kepada sesiapa yang sedang menganggur atau kepada orang yang telah banyak dibuang kerja sekarang ini".
Itulah rencah anggan anggan bagi mereka yang mendengar dengan kejutan 60 billion pakej rangsangan ini.Soalnya adakah peruntukan tersebut sempat sampai kepada akar umbi atau ianya akan tiris didalam perjalanan,ibarat kata pepatah 'jong terbalik yu yang kenyang".....
Poksu-Nak pilih pancing jika diberi pilihan dengan ikan...!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan