arkib

Isnin, 20 Februari 2012

Debat Jangan menonggeng 2 (sambungan)

Salam hormat!
Segaja saya melewar jauh sedikit membuat muqahdimah terlebih dahulu sebelum saya menulis akan butiran perkara tajuk sebenar.Jika dalam siri yang lalu saya telah membongkar sedikit sebanyak tingkah kelakuan saya disemasa keci sehinggalah kealam remaja.Kali ini saya hendak mengimbas pula kenangan bersama sama rakan seperjuangan disemasa dalam perkhidmatan tentera dahulu.Saya mempunyai ramai kawan kawan tetapi diantara ramai ramai itu ada seorang kawan yang agak istimewa sedikit.Beliau ini amat akrab dan bolih dikatakan macam adik beradik sendiri,sudah serasi bagaikan isi dengan kuku.Namun begitu kini kami tidak seperti dahulu lagi,Masing masing telah terpisah dengan membawa haluan hidup secara sendiri sendiri.Jika teringat kami akan berhubung samada melalui telifon atau melalui alatan media baru seperti diFaceBook.Rakan saya ini juga adalah bekas anak murid kepada Che"Gu Ismail Mamat bekas ADUN Kemuning.Bolih dikatakan hampir kesemua anak beranak terdekatnya termasuk bapa saudara,sepupu sepapan merupakan kenalan rapat malah pada suatu ketika pernah menjadi orang kuat atau tulang belakang disebalik politik Che"gu Ismail itu.Olih kerana itu tidak hairanlah apabila semalam apabila saya berhubung dengan beliau melalui telifon dan kami sempat berdebat sedikit mengenai halehwal politik semasa maka beliau tetap membuat pendirian dengan katanya "Dulu kini dan selamanya dia  tetap bersama UMNO".Kalaulah begitu kami berdua terpaksa putus kawanlah...atau macam mana?

Memandangkan kawan saya ini juga ada memegang beberapa jawatan parti diperingkat cawangan di salah satu seksyen diBahagian Bangi,Selangor jadi sudah tentulah beliau ada sedikit maklumat yang bolih saya ketahui darinya.Soalan pertama yang saya ajukan kepadanya ialah "mengapa dia tetap masih mahu memilih Parti Umno"? jawapannya "kawe mahu berjuang untuk tanahair dan bangsa"tanpa ditanya dia terus menambah "demo tengok diKelantan,semenjak Pas memerintah berapa banyak rakyat luar khususnya bangsa cina telah masuk bertapak"saya tanya lagi "dekat mana tu? jawabnya diTunjung jajahan Kota Bharu.pada asalnya disini terdapat satu projek pembangunan yang kononya mampu dimiliki olih semua termasuk olih orang melayu,tetapi kesudahannya apa jadi? olih kerana projek yang telah lama siap itu tiada pembeli dari kalangan orang melayu sebebnya berkos tinggi,akhirnya status jualan untuk orang bumiputra dihapuskan, Untuk mengelakan pemaju rugi kerana tiada pembeli maka projek itu telah dibuka untuk kaum cina Jadi Kelantan sekarang ini tidak lagi seperti Kelantan seperti 20 tahun dulu"katanya.Saya cuba menarik perhatiannya supaya dia turut sama tengok sama tentang perkembangan yang berlaku diJohor. Apakah tanah diJohor mahupun premis pambangunan tidak dimiliki olih bangsa asing khususnya bangsa cina dari Singapura?Soalan saya itu dijawab pakai rambang saja,katanya"diJohor pun ada tetapi kawe percaya disana beri kebangsa asing secara sewa mengikut tempoh tertentu dan bukannya jual secara kekal? ehhh...begitu pulak....betul ke? saya kata "samada sewa atau pun jual bererti kalau sudah menjadi hak orang maka akan susah sikit untuk kita mengambil balik, apatah lagi jika orang itu seorang yang berduit" Saya bertanya "apa jadi dengan tanah keretapi diGelang Singapura? dalam pada itu pun kenapa kita masih membiarkan Pasukan tentera dari negara itu memperolihi tanah diJohor untuk tujuan kawasan latihan mereka? Lalu dijawab Pasukan tentara laut kita juga pun pernah berlatih diwoodland sana.

Demo tengok pula kerajaan Pakatan Rakyat diSelangor,beliau menambah kata,Pada asalnya kerajaan PR selangor mahu meletaakkan bangsa Cina sebagai Timbalan Menteri Besar,walaupun negeri lain idak ada jawatan timbalan menteri besar tetapi diSelangor hendak diadakan jawatan tersebut,kemudian hendak diberi kepada bangsa cina pulak tu.Cuma Negeri Selangor masih bernasib baik kerana Jawatan Timbalan Besar seperti yang dirangcangkan olih kerajaan PR itu tidak menjadi sebab tidak diperkenankan olih kebawah Duli alSultan.Olih kerana itu katanya"jika ditakdirkan Malaysia ini berjaya ditadbir perintah olih kerajaan pakatan Rakyat, kawe pasti akan ada tuntutan olih Cina DAP untuk memegang Jawatan Timbalan Perdand.a Menteri,itu yang kawe tidak setuju,lalu saya mencelah "tidakkah ada pemimpin melayu dikalangan Parti Pas? atau tidakkah bolih dibuat 2 jawatan timbalan,satu dari PAS dan satu dari bangsa cina atau dari parti DAP? saya cuba menduga,tetapi tidak ada jawapan balas....

jangan lupa ikuti sambungan siri debat ini,kerana banyak lagi perkara yang akan disentuh termasuk dasar parti

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan