arkib

Jumaat, 3 Februari 2012

Asal usul Keadilan 2 (Sambungan)

Salam hormat!
Hari ini hari jumaat,Bagi umat islam sudah tentulah ramai yang menunaikan sembahyang jumaat pada sebelah tangaharinya termasuklah saya sendiri.Yanng menariknya apa yang saya nak kongsikan ialah mengenai tajuk khutbah yang banyak mengupas tentang agama syamawi iaitu ajaran wahyu dari langit..Sebahagian dari ajaran wahyu ini telah menjadi amalan bagi penganut agama kristian,Para para mubalig atau padri ini telah banyak memesongkan fahaman ajaran tersebut,antaranya dikatakan para padri ini bolih menghapuskan dosa dosa mana mana individu yang telah membuat kesalahan maka kerana itu ada diantaranya telah memperalatkan agama tersebut dengan cara halus untuk mendapat apa apa habuan dunia diatas khidmat sebagai kononnya bolih menghapuskan dosa.

Wahh...ini satu bentuk bacaan khutbah cara baru dan kali pertama saya dengar, sebab sebelum ini banyak dari isi khutbah hanya berkisar tentang perjuangan para nabi nabi dan rasul,selain dari daripada menyentuh soal gejala permasaallahan sosial yang sering berlegar disekeling masyarakat..Apa pun saya kira bagus juga sekiranya sekali sekala pengisian bacaan khutbah dengan kaedah sebegini,ini olih kerana bagi pendapat saya sekuarang kurangnya dapat sedikit sebanyak para ahli khariah bolih berfikir dan membezakan diantara ajaran agama islam dengan agama lain.

Seperti yang pernah saya katakan sebelum ini,saya bukanlah seorang yang tahu banyak dalam bab agama ni,tapi olih sebab sabda nabi Rasulallah S.A.W yang bermaksud "katakanlah (sampaikan) dari ajaran ku walaupun sepotong ayat",jadi dari apa yang saya tahu dan sekadar fahaman saya jika berkaitan dengan kuasa mengampun dosa ini tidak berada ditangan menusia sebaliknya menjadi hak mutlak olih Allah S.W.T. Para tok tok guru dan ulama' hanya sebagai pengantara untuk memohon doa keampunan,sama juga dengan tok dukun atau tok bomoh yang mengunakan kaedah ajaran agama,mereka kata  mereka hanya berikthiar berubat sebaliknya yang menyembuh adalah diatas kurniah dari Allah S.WT.juga.begitulah dengan memohon doa untuk mendapat limpahan rezeki,kita tidak bolih beriktikad mengatakan kerana si anu sianulah yang menyebabkan saya bolih menjadi kaya,Fir"auan yang memaksa kaumnya supaya mengaku dialah tuhan sebab dia yang bolih segala galanya mengadakan kemewahan dunia yang ada pada ketika itu. Apakah kita mahu jadi seperti firaun yang dikutuk tuhan itu?

Saya sendiri pun pernah dipandang nagative dengan pelbagai gelaran dan dipandang serong sinis,sebab itu saya kini sudah mangli dan sudah lali dengan pelbagai ragam manusia.,Walaupun saya sedar saya bukan insan yang sempurna sebelum ini, tetapi setelah saya menelaah dan banyak membaca,maka dengan secara  tak dsedari semacam rasa telah lahir satu semangat baru bahawa untuk mejadi seorang yang insan yang sempurna adalah dia terpaksa dan dipaksa untuk menghadapi ujian."belum tentu beriman seorang mukmin sebelum diuji" (maksud ayat suci).
bersambung...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan