arkib

Sabtu, 7 Disember 2013

Perang mulut vs perang jenama (Sambungan)

Salam hormat!
Pada siri sebelum ini saya melahirkan satu perasaan sedikit geram dan panas hati dengan pehak yang tidak begitu perihatin akan keperitan mereka yang terlibat dengan bencana banjir, untuk makluman pernah juga saya suarakan bagi meluahkan perasaan tersebut didalam satu mesyuarat diperingkat MTD. Mudah mudahan dengan musibah banjir terbaru yang berlaku kini akan dapat ditangani sebaik mungkin olih semua pehak yang berkaitan.

Beralih kepada topik perang jenama yang mana beberapa hari yang lalu telah dilapurkan olih pehak akhbar sinar harian telah berlaku sedikit kekecohan diantara sebuah Pasaraya Sabasun milik bumiputra anak melayu Terengganu dengan pehak Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT) Pasaraya ini bolihlah dianggap satu IKON kepada kejayaan seorang anak melayu yang dapat bersaing dengan peniaga peniaga lain kerana berjaya membesarkan empayar perniagaannya dari hanya bermula dengan sebuah kedai kecil sehinggalah mampu mempunyai dua bangunan cawangan yang agak besar seumpama pasaraya Maidin dan Giant. Ketiga tiga pasaran ini tidak asing dan tidak ada siapa yang tidak mengenalinya cuma hanya tidak diketahui siapa pemilik sebenarnya sehinggalah terdedah diakhbar. Seingat saya Maidin juga bermula dengan sebuah kedai kecil diJalan Tengku Abdul Rahman Kuala Lumpur. Sudah tentu peniaga lain juga turut terimpi impin ingin mengukir kejayaan sepertinya.Namun tidak semudah itu....keistimewaan sebagai anak melayu dan juga anak tempatan tidak bolih dijadikan kayu ukurnya.Terma dan syarat serta birokrasi terpaksa dihadapi.Mungkin ramai lagi peniaga lain yang turut menghadapai masaallah yang hampir sama,bolih jadi....
sisipan akbar dan semasa
Persaingan didalam perniagaan dianggap baik kerana terdapat maksud hadith yang menyebut "hendaklah kekayaan itu tidak hanya berlegar didalam satu kelumpok sahaja",tetapi terjaminkah semua peniaga bolih menjadi kaya? maka kerana itulah sesetengah peniaga berlumba lumba kearah itu dan kalau bolih tidak mahu ada langsung persaingan,biar jadi peniaga tunggal agar dapat memenopoli pelangan supaya tidak lari kelain melainkan kekedainya sahaja.Tidak kurang juga terdapat dikalangan peniaga orang melayu khususnya yang sanggup mengunakan ilmu hitam kerana tidak ingin bersaing, pelbagai cara kotor digunakan untuk merosakkan perniagaan orang lain.Tidak termasuk kata nista dan fitnah memfitnah sebagai mana pernah dilapurkan sebuah Restoran Ganja yang menguna najis manusia untuk melariskan jualan kemudian memohon maaf selepas itu,alahai.....

Berbeza dengan peniaga bangsa lain khususnya kaum cina.Mereka tidak ambil kesah dengan persaingan sebab masing masing ada cara tersendiri untuk menarik pelangan,misalnya kita pernah nampak mereka bolih berkerja sama diantara satu sama lain contoh seandainya barangan yang dipesan tidak terdapat dikedainya maka dia akan pergi kekedai rakannya itu untuk mengambil stok disana tanpa pelangan sendiri bergerak kemana mana.Berlainanan sekali dengan sikap peniaga orang melayu, ambil contoh mudah jika kita kepasar tetiba barangan yang kita mahu tiada disitu apakah ada dia mahu pergi untuk mengambilnya digerai pesaing. Tidak....teramat jarang berlaku begitu, kerana apa? kerana rakan niaga itu dianggap sebagai musuh malah ada yang sampai tidak bertegur sapa. Itulah hakikat sebenarnya.

Maka kerana itulah juga jika diperhatikan kepada Persatuan peniaga peniaga melayu/bumiputra hanya indah diatas kertas sahaja,hakikatnya hidup segan mati tak mahu. Jadi bagaimana bisa hendak memperkasa ekonomi orang melayu jika sebegitu keadaannya, dengki mendengki serta iri hati sudah sebati dalam diri. Sedangkan persatuan perniaga kaum cina bukan sahaja bolih membantu ahli dalam bentuk bantuan keuwangan malah soal kebajikan juga turut terjaga.Yang melayu tahu buat ialah tubuh persatuan bertujuan untuk bergantung harap dengan bantuan kerajaan sepenuhnya.Ambil contoh ditahun 2000-2004 dimana pernah tertubuh Yayasan Pembangunan Ummah (YPU) yang difahamkan suntikan dana olih kerajaan melalui pengantaraan pengarahnya bagi disampaikan kepada sebilangan peniaga secara percuma, masaallahnya berapa ramai yang dapat? dan siapakah mereka itu? apakah hanya mereka dan kaum kerabat yang terdiri dari portfolio mereka sahaja?
sisipan akhbar SH
Bersambung....










Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan